Een kromme penis tijdens erectie hoeft op zich geen probleem te zijn. Veel mannen hebben dat van nature een beetje. Het wordt anders als er sprake is van een dusdanige kromme penis dat coïtus (geslachtsgemeenschap) niet meer mogelijk is. Daarnaast kan een kromstand gepaard gaan met erectiezwakte.
Er zijn 2 onderliggende aandoeningen die een kromme penis kunnen geven.

1) De ziekte van Peyronie, dit is een ziekte waarbij door een ontstekingsreactie  verlittekening (plaquevorming of fibrose) ontstaat in de zwellichamen. De zwellichamen zijn van nature elastisch, maar op de plek van een litteken rekt deze niet mee tijdens erectie en trekt de penis op die plek krom. Dit kan in de fase dat er nog ontsteking zit ook pijnlijk zijn. Los van het feit dat het er raar uitziet en misschien schaamte opwekt, kan er een dusdanige verkromming optreden dat gemeenschap niet meer mogelijk is of dat het pijnklachten geeft bij de partner. In ernstige gevallen kan ook verkorting van de penis optreden. Soms gaat de verkromming gepaard met een minder stevige erectie. De oorzaak van de ontsteking is nog niet bekend, men vermoed dat het komt door kleine haarscheurtjes in de zwellichamen die ontstaan tijdens de seks. De haarscheurtjes leiden bij sommige mannen tot een ontsteking waardoor fibrose  (litteken) ontstaat, soms kunnen deze plaques zelfs verkalken. De ziekte van Peyronie komt bij ongeveer 2-5% van de mannen tussen de 45 en 65 voor en we zien het vaker bij mannen met diabetes. De kromstand kan geleidelijk ontstaan maar ook vrij plotseling aanwezig zijn. In de meeste gevallen stabiliseert het zich en wordt de kromming niet beter of minder. Als de kromming dusdanig problematisch is kunnen we deze kromstand met een operatie corrigeren.

2) Een andere vorm van een kromme penis is een congenitale kromstand. Dit is een aangeboren aandoening waarbij de penis in erectie vaak in een boog naar beneden staat, soms met een lichte draaiing. Dit komt vaak naar voren als jongens seksueel actief worden. De oorzaak is ingewikkeld en kan te maken hebben met een aangeboren te korte plasbuis. Deze zit aan de onderzijde van de beide zwellichamen vast, waardoor in erectie deze plasbuis niet mee rekt en de penis krom trekt. Er is goed iets aan te doen door het doen van een Nesbitt cavernoplicatie, maar is gelukkig niet altijd nodig.